995.000 Kr.
Jaguar E Type 3,8 OTS Series 1
Jaguars E-type der kom i 1961, var måske hverken så hurtig som en Ferrari, så fornem som en Aston Martin eller så godt bygget som en Mercedes, men den var i særklasse den sportsvogn, hvor man fik mest af det hele for pengene. Med E-Typen fik Jaguar omsat hele sin succes og berømmelse fra alverdens racerbaner med de berømte C- og D-type racere til en glamourøs og yderste velkørende sportsvogn til gadebrug. At den ikoniske E-Type så tilmed blev et symbol for 1960’erne og siden er udråbt til verdens mest sexede bil, har ikke gjort dens status som en af de mest eftertragtede klassiske biler mindre.
Hvem har ikke med beundring set løbene fra Goodwood Revival og lignende, hvor racerkører af både kendt og ukendt herkomst på mesterlig vis har driftet disse biler rundt på banen med nærmest uvirkelige hastigheder!? Den potente motor med det enorme overskud skyder bilen frem, og selvom undervognen på en E-type er ren racer teknik stiller den høje krav til chaufføren når potentialet skal udnyttes maksimalt. Men uha det går stærkt.
De tidlige serie 1 biler (1961-1964) er klart de mest eftertragtede. Den 3,8 liter store XK baserede motor er med sin 3 karburator bestykning den mest sporty udgave af Sir William Lyons grundkonstruktion, iøvrigt dateret helt tilbage til før krigen. De kunne leveres enten som Open Two Seater (OTS) eller Fixed Head Coupe (FHC). 2+2 udgaverne kom først til senere i 1966.
Denne matching numbers E-Type er dansk fra ny – importeret af Ole Sommer i marts 1963 og solgt til sin første danske kunde i juli samme år. Bilen fulgte sin ejer til USA og blev solgt til en tysk køber i 1990. I perioden 1997-1999 blev bilen totalrestaureret og er stadig i særdeles fin stand, både i karosseri, kabine samt teknik. Efter præcis 40 år kom bilen tilbage til Danmark i 2003, og har siden været i nænsomt og entusiastisk ejerskab. Der er bl.a. nu monteret 6×15” Competition Wire Wheels og Big Bore udstødning i rustfri stål.
Bilen kører imponerende godt og det er svært ikke at blive bare lidt begejstret, når der er taget plads i førersædet med frit udsyn henover den lange smukke motorhjelm. Lydkulissen fejler heller ikke noget og enhver tur i denne bil vil være noget specielt. Og når den står stille, kan man jo passende nyde synet af en af de smukkeste biler der nogensinde er produceret.
Leveres synet med danske nummerplader.