1.395.000 Kr.
Porsche 356 Roadster Super 90
Porsche’n der startede det hele – 356 blev fra starten produceret som coupe eller cabriolet og blev hurtigt populær i Europa som USA på grund af sine fine køreegenskaber samt høje kvalitet. Imidlertid kom dette med en pris og Porsches amerikanske importør – Max Hoffmann – efterspurgte en billigere, mere simpel sportsvogn som konkurrent til de engelske modeller fra Triumph og MG (!). Ferry Porsche lyttede og i 1954 blev Speedsteren introduceret som en basis model med lavere frontrude, sideruder i bøjeligt plastik, bucket sæder og en kaleche der var mere af navn end gavn. Modellen blev en stor succes i USA, med blandt andet skuespilleren James Dean blandt ejerne. I 1958 blev modellen afløst af ”Convertible D” (for Drauz, der byggede karosserierne) med en lidt højere frontrude samt en smule mere udstyr, men stadig væsentlig mere spartansk og billigere end den mere komfortable Cabriolet. I 1959 introduceredes Roadster, de to første år bygget på T5 karosseriet af Drauz og i 1961 på T6 karosseriet bygget af belgiske D`leteren.
Dette eksemplar er en T5 Roadster produceret 23. maj 1960 i sølv metal (Silbermetall 6006A) med rødt interiør. Det fremgår af det originale servicehæfte, at bilen blev leveret til Samuel Haagland i New Jersey USA og der foreligger omfattende dokumentation for service og vedligehold, herunder at der i 2010 blev monteret en ny motor. Bilen kom sidenhen til Belgien i 2012 og indgik i en større samling og er også her blevet flot vedligeholdt, blandt andet med mekanisk arbejde for over 11.000 euro foretaget i 2022. I 2025 kommer den så til Danmark, hvor den straks fik en gennemgribende service, herunder med nye kostbare og originale dæk, og bilen kører lige så fremragende som den ser ud.
Og det er virkelig en fornøjelse at sætte sig ind bag rattet. Man sidder ganske lavt, så selv høje personer kan finde en fortrinlig kørestilling, og udsynet til de flotte VDO instrumenter i det klassiske instrumentbord vil altid få et smil frem. Og så kører den bare rigtig godt! Der er masser af bundtræk i Super 90 motoren, gearskiftet går silkeblødt og det er intet problem at følge med moderne trafik. Tromlebremserne, der er ny serviceret/renoveret gør det udmærket, men dette er ikke en racerbil – den skal nydes i roligt til friskt tempo på en snoet landevej, hvor motorlyd og frisk vind i håret får det hele til at gå op i en højere enhed. Som det fremgår er bilen monteret med lækre Speedster bucket sæder, der medfølger også originale sæder monteret med samme fine læder og lige til at sætte i bilen.
Bilen leveres med danske papirer og sorte historiske emalienummerplader – klar til at fornøje sin næste ejer. Og prisen er sat yderst fornuftigt, internationalt handles tilsvarende modeller i langt over 200.000 Euro.