NSU Gran Luxe 150 M/sidevogn
|
|
|
|||||||||
|
NSU Prima med sidevogn 1956 er et klassisk eksempel på den tyske bilproducent NSU's bidrag til den postkrigs motorcykelindustri. NSU, som oprindeligt var kendt for at producere cykler og motorcykler, spillede en vigtig rolle i udviklingen af små, økonomiske motorcykler og knallerter i efterkrigstiden, og Prima-modellen er et af deres mest kendte produkter.
Baggrund og udvikling:
NSU blev grundlagt i 1873 i Neckarsulm, Tyskland, og begyndte først med at producere cykler og senere motorcykler i begyndelsen af 1900-tallet. I løbet af 1950'erne var NSU en af Tysklands førende motorcykelproducenter og var kendt for at fremstille pålidelige og økonomiske køretøjer. Efter Anden Verdenskrig, da Tyskland var i gang med at genopbygge sig selv, var der et stort behov for praktiske, billige transportmuligheder til både den almindelige befolkning og for virksomheder.
I 1956 besluttede NSU at udvide Prima-serien med en version, der kunne udstyres med en sidevogn. Denne version blev kendt som NSU Prima med sidevogn, og den henvendte sig til en bredere kundegruppe, der ønskede at transportere passagerer eller lasten i stedet for bare at køre alene.
Design og funktioner:
Motorcyklen var udstyret med en 98 cc, luftkølet motor, som kunne levere omkring 4 hk, hvilket gjorde den til en forholdsvis langsom, men pålidelig motorcykel. Denne motor kunne opnå hastigheder på omkring 70 km/t, hvilket var tilstrækkeligt til daglig pendling og korte ture.
Betydning og arv:
NSU Prima med sidevogn 1956 var en vigtig model i NSU's portefølje og spillede en rolle i at opbygge mærkets ry som producent af praktiske og pålidelige motorcykler. Modellen var også en del af den bredere tendens i efterkrigstiden, hvor der var stor efterspørgsel efter motoriseret transport til både private og erhvervslivet.
I dag betragtes NSU Prima med sidevogn som en klassisk veteranmotorcykel, som er blevet eftertragtet af samlere og entusiaster, der værdsætter den enkle, men funktionelle design. Bilen og motorcyklen som helhed var et pragmatisk svar på efterkrigstidens behov, og Prima-modellen står som et bevis på NSU's evne til at imødekomme massernes krav om økonomisk og pålidelig transport
Årgang 1956 - SPEEDOMETER UDVISER 17000 KM. (BIL4MA GARANTERER IKKE KM.)
Fin fin dokumentation fra ny