For mange er en Porsche indbegrebet af en luftkølet hækmotoriseret sportsvogn. Og det har da også vist sig at være et nærmest udødeligt koncept Ferdinand ”Butzi” Porsche skitserede allerede tilbage i 1964, da han rystede 911’eren ud af ærmet som afløser for 356. Men selv om modellen er sejlivet kunne de gode folk hos Porsche godt selv se, at der på et tidspunkt var brug for ny-tænkning hvis de skulle følge med tiden. Og kunderne efterspurgte ikke bare en nyere model, men også en model der var mere en ægte GT bil end ren sportsvogn. Resultatet blev præsentationen af model 928 i 1978. Ikke nok med at designet var radikalt anderledes end hvad man var vant til fra Porsche, motoren var lige så radikalt placeret i fronten af bilen, og det var virkelig nyt. Motoren i sig selv var også helt ny, nemlig en fabelagtig lækker overkvadratisk 90 graders V8 på 4,5 liter, og så med vandkøling! Vandkøling – i en Porsche – hvad er nu det for noget nymodens hejs!? Og det blev bare ved, for ingeniørerne hos Porsche gav også bilen en transaksel løsning med gearkasse bagtil for optimal vægtfordeling, og et sidenhen ret så berømt baghjulsophæng kaldet Weissach ophæng (med dobbelte bærearme). Alt sammen rene lækkerier for de teknik interesserede, men i virkeligheden blev det gjort for at skabe den perfekte Gran Turismo bil, med perfekte køreegenskaber for lange ture og med høj komfort. Der var fokus på at holde vægten nede, så døre, klapper og skærme blev fremstillet i aluminium. Alt dette var meget fint, men også kostbart, og bilen kostede simpelthen mere end hvad kunderne var villige til at betale, så salget gik ikke som forventet. Ikke desto mindre blev bilen kåret til Årets Bil i Europa i 1978, hvilket alligevel er en flot bedrift for denne type bil i konkurrence med diverse mere fornuftige biler.
I 1987 lancerede Porsche det næste udviklingstrin i 928 serien, nemlig model S4 som vi præsenterer her. Bilen fik den kraftigere motor variation på 5 liter med 48 ventiler ydende 320hk. Designet fik sin eneste ret beskedne opdatering i sin levetid, mest synligt på den bagerste hækspoiler der nu stod fri af bagklappen. Fronten blev også gjort mere rund til fordel for højhastigheds kørslen.
Denne bil har fra ny været dansk, men levede sit tidlige liv mest i Monaco helt frem til 2019 hvor den kun havde sin oprindelige ejer. Han brød sig ikke om at flyve højt, så han fløj lavt med denne 928 S4 på sine ture mellem Danmark og Monaco. Bilen er født i 1989 men først registreret i 1992. Den seneste og ganske Porsche kyndige ejer har haft bilen helt adskilt for oplakering, og der blev ved samme lejlighed monteret nye bøsninger i undervognen samt øvrige sliddele, hvilket tydeligt mærkes på dens køreegenskaber. Den fremtræder stadigvæk i super flot stand i sin Slate Grey Metallic farve og lyse læderkabine. Dette er bilen for kenderen der vil have en grundigt gennemgået 928 i sidste aftapning, klar til sin næste rejse på tværs af kontinentet.
Leveres nysynet og indregistreret med dansk registreringsafgift.