300.000 Kr.
Lotus Elise 1,8 S1
- Metallak
- Alufælge
- Læderrat
Lotus Elise S1
Meget pæn og sjælden tidlige Lotus Elise S1. Denne tidlige model er med MMC bremser (keramiske skiver), boot-bag (stof pose i bagage rum) og aluminiums bagklap. Bilen har et meget lavt stel nr., der er kun produceret ca. 500 biler før denne, en oplagt bil for samlere, der vil have en af de "første" i samlingen.
Bilen vejer lidt mindre end de nyere modeller. I disse nyere Elise S1 er bremseskiverne alm. tunge stål skiver, bagklappen af glasfiber og bagagerummet udstyret med en glasfiber indsats og diverse andre ændringer.
Første registrering 25/1-1997
Kørt ca. 84.000km (52283miles)
Motor: Rover K, 1.8L, 120Hk, 5-gear.
Vægt 675kg/750kg (iflg. fastestlaps.com/iflg. registeringsattest)
Bilen har fået en komplet omlakering (i Maj 2023) i original grøn-metallic farve, samt en del forbedringer de senere år:
- Quickshifter gearstang fra Elise Parts (vandring på gearstang kan justeres, det er pt. justeret til normal "lang" vandring, men kan justeres til ultra kort vandring hvis man vil).
- Ny aluminiums køler.
- Ny køleventilator.
- Ny expansiontank & dæksel.
- Koblingslange skiftet til armeret type for at undgå kendt fejl på Lotus Elise S1, at den original rød plastik slange kan udvide sig i varmen, og gøre udkobling umuligt.
- Ny koblingsslavecylinder.
- Monteret ekstra forstærkningsbeslag fra Elise-Shop ved koblingsslavecylinder, for at undgå at originalt beslag flexer ved brug (kendt fejl ved Elise).
- Nye kødben og bøsninger ved krængningsstabilisator foran.
- Nye LED baglygter.
- Monteret hovedafbryder (tyveri/brandsikring).
- Monteret vildt fløjter.
- Nye stilk-kontakter ved rat.
- Nye stof måtter.
- 4 nye Yokohama Advan Neova AD08RS Dæk.
- 4-hjuls udmåling/sporing.
- Motor olie & filter skiftet ved 82.590km.
- Gear olie skiftet ved 82.590km.
- Tandrem skiftet Maj 2023.
Hvis man ikke kender så meget til Lotus Elise, kan det kort nævnes at den er meget anderledes end andre sportsvogn som den ellers kan sammenlignes med i størrelse. (Mazda MX5, MG F/TF, mv.)
Elise er meget let, da den er lavet af aluminium og glasfiber. Aluminiumsrammen er samlet med popnitter og lim, hvilket giver en meget stiv konstruktion og er derved med til at give bilen uovertrufne køreegenskaber. Derudover har det også den fordel at rust ikke er et problem.
Bilen er meget spartansk indrettet, meget lidt støjdæmpning, og ting som servostyring, bremseforstærker, elruder, centrallås mv. er ikke i bilen, dette for at spare vægt og give en meget involverende kørselsoplevelse. Bilen sammenlignes ofte med en go-kart, den kan køre gennem sving og rundkørsler med en skræmmende høj fart! - En Tesla kan sagtens tage Elisen i optrækket, men den har ikke en chance for at følge med gennem en rundkørsel eller et skarpt sving. Søg evt. på youtube efter "lotus elise vs ferrari f40", det ik' helt ringe af sådan en bette bil
Elisen lystre det mindste rat udslag og kører der hen som snuden peger. Den er meget lav, man sidder ca. 10cm over jorden.
Selvom 120HK ikke lyder af meget, gør den lave vægt at den trods alt er ret kvik i optrækket - opgivet til 0-100km/t på 5,9sek.
Se også https://www.youtube.com/watch?v=Dxnze812JYE