228.500 Kr.
Alfa Romeo Giulia TI Super Recreazione
Model |
TI Super Recreazione
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Da Giulia’en blev præsenteret som afløser for den populære Giulietta i 1962 var den for sin tid en bilteknisk lækkerbisken. Den er indbegrebet af alt det vi forstår ved en GTI bil. En kompakt familiebil med sportslig motor, effektive bremser og ikke mindst fremragende køregenskaber. Alt sammen pakket ind i et diskret ydre, som man skal kende for at vide, at her er en bil, der kan give ejere af rendyrkede sportsvogne sved på panden.
Udover at den rent teknisk var ganske raffineret blandt andet med den kendte Nord twincam motor, skivebremser hele vejen rundt og 5-trins gearkasse, havde Alfa for første gang på en seriemodel gjort brug af en vindtunnel i udviklingen af karosseriet. Umiddelbart skulle man ikke tro at det kantede karosseri var særligt vindglat, men faktisk har bilen en cw koefficient på bare 0,32 – det samme som en Porsche 911.
For at få bilen homologeret til europæisk standardvogns racing fremstillede Alfa Romeo 501 eksemplarer af Giulia TI (Turismo Internazionale) i en speciel letvægtsudgave som fik betegnelsen Giulia TI Super. De få der overlevede deres racerkarriere er i dag højt eftertragtede samlerobjekter på linje med GTA modellerne i aluminium.
Denne ganske tidlige Giulia TI har for få år siden dels gennemgået en grundig restaurering og dels er den hidset op til TI Super specifikationer – og mere til. Kabinen fik ved samme lejlighed komplet læder interiør. Den renoverede 2 liters motor er opgraderet med bearbejdet topstykke, skrappere knastaksler, og højere kompression. Læg dertil en lækker 60mm 4-2-1 free-flow rustfri udstødning, og endelig er den trimmet grundigt ind i karburatorer og tænding, så den trækker helt rent. Gearkassen er ligeledes nybygget og bagakslen er en 2 liters med 25% spær. Sammen giver det en fræk, veloplagt og ganske kørbar Giulia, der er sjov både på og udenfor banen. Undervognen er også forbedret med Eibach fjedre og fastere bøsninger, og det hele sluttes af med lækre – og for TI Super korrekte – 15” alufælge monteret med Pirelli dæk.
Leveres nysynet og med sorte historiske nummerplader.