BMW C1 125
|
|
|
|||||||||
|
BMW C1 125 2002
Meget speciel Scooter fra BMW, designet og bygget af Bertone Italien
Sådan skrev Ekstra Bladet i 2002:
MARBELLA (Ekstra Bladet): Tommelfingrene op for den modige BMW C1. Den lille 125 kubik scooter med tag over hovedet, sikkerhedssele og uden pligt til at køre med styrthjelm ligner et hit.
BMW C1 er tiltænkt travle forretningsfolk, hurtige bude, fikse fruer og frøkener og alle, der har ærinde i storbyen og ikke har tid til at holde i kø. Når man er på to hjul, kan man smutte, der er ingen parkeringsproblemer, for der er altid plads, det er gratis, og man kan holde, så længe man vil, på de afmærkede pladser. Et rent slaraffenland.
Med selepligt i stedet for hjelmpligt er C1 helt anderledes end andre tohjulede køretøjer. C1 er en scooter med stel og tagkonstruktion i aluminium med en forrude med vinduesvisker i busstørrelse og en stødabsorberende zone foran.
Sikkerheden har haft første prioritet hos BMW under udviklingen af C1, der er tiltænkt ikke-motorcyklister, altså bilister, uden tohjuls erfaring. For at blive motorcyklens image om at være en dødsmaskine kvit, måtte C1 tilbyde samme sikkerhed som i en bil. Det er vanskeligt
at honorere det store krav, men det er stort set lykkedes.
Oven over og ud over forhjulet sidder der en stor næsepude af deformerbart og stødabsorberende materiale, der tager knaldet, hvis man skulle ramme en bil. Desuden formindsker C1's glatte form også skader på bløde trafikanter, hvis man skulle være så uheldig at få nærkontakt.
Det er næsten lige så nemt at køre C1 som at cykle, når først man har lært det. Balancen kan være lidt vaklende i begyndelsen, men det tager ikke lang tid at få C1 ind i kroppen. Det er kun, når man starter og ved lav fart, at man vakler. Hvis man holder på bremsen og giver lidt gas, inden man slipper bremsen, skyder C1 frem i stedet for at tøve, fordi den automatiske transmission først kobler til ved 3400 omdr min.
Bremserne bliver udelukkende betjent med hænderne, et håndtag til hver hånd. Der er ABS, så det er bare med at klemme til, og C1 stopper med overbevisning.
På med selen
Det er nemmest at tage sikkerhedsselen på først, starte motoren ved at dreje nøglen og trykke på knappen og derefter vippe maskinen ned af midterstativet ved hjælp af to håndtag. Det lyder kompliceret, men er hurtigt rutine.
Sikkerhedsselen er alibi for ikke at bruge styrthjelm, og C1 kan godt starte uden at selen er lagt an, men den kan ikke køre. Indtil videre har Tyskland, Frankrig, Schweiz, Italien, Spanien, Østrig, Holland og Belgien givet dispensation til at køre uden hjelm og følger således
filosofien bag C1. Der diskuteres stadig i Danmark.
Motoren er på 125 kubikcentimeter og yder 15 hk og er lige inden for EU-bestemmelserne for at kunne køres på et bilkørekort, det andet vigtige argument efter sikkerhed for at anskaffe en BMW C1. Den lille 1-cylindrede 4-taktsmotor med moderne 4-ventilteknik har elektronisk benzinindsprøjtning, og udstødningen har 3-vejs katalysator som alle nye biler. Økonomien kan vist ikke være bedre end ca. 35 km/l ved konstant 80-90 km/t. I byen må man sikkert nøjes med 25 km/l.
Den spøjse scooter vækker mere end almindelig opsigt i Marbella, hvor det ellers vrimler med støjende scootere. C1 med tag over hovedet er ikke helt så gesvindt som de lettere kammerater, til gengæld sidder man beskyttet. Siddestillingen er mere klemt, fordi der er fast ryglæn og
dermed en bestemt afstand til styret. For en lang er det lidt for trangt, og så skal den lange også passe på ikke at slå hovedet under indkravlingen i buret.
Opvarmet sæde
Mens man kører, kan man høre radio, og der er endda et
satellit-navigationsanlæg med på udstyrslisten. Der er lys i kabinen, så man kan læse kort, og der er en holder til mobiltelefonen. Bliver det for varmt, kan man tage tagpladen af og nøjes med sikkerhedsburet, og til vikingerne leverer BMW et opvarmet sæde og varme i håndtagene.
Bag buret er der en lille bagagebærer med øskner til hold-fast-stroppen, eller man kan montere enten en original topboks eller en diplomattaske i aluminium. Der er faktisk gjort store anstrengelser for, at C1 kan tilbyde næsten lige så mange muligheder som en lille bil.
BMW C1 kommer i en ensfarvet standardudgave, i en tofarvet Family-model og en også to-farvet, men mere diskret elegant Executive-model til den stilige forretningsmand eller kvinde med netlommer til Financial Times og Ekstra Bladet.
BMW C1 er et helt nyt syn på persontransport fortrins-vis til byen med en hidtil uset sikkerhed. Dens fremtid er dog uløseligt forbundet med fritagelse fra hjelmpligt, og at den kan køres på et bilkørekort, hvad den ikke kan i Danmark i øjeblikket. Også prisen står i vejen for C1.
Ud fra den tyske pris på 10.000 DM kan man med de nuværende afgifter forudse en pris mellem 80.000 og 100.000 kr.
Stel nummer: WB10191A5YYA07127
Speedometer viser: 6238 km
Kræver MC kørekort i Danmark
Sælges med tysk registrerings attest
Sælges uden afgift
Der tages for behold for tastefejl.