28.000 Kr.

Simca Øvrige 1307

Detaljer
Model 1307
Årgang 1976
Km-stand N/A
Motor N/A
Gear Manuelt
Farve Orange
Hk N/A
DK afgift N/A
Leasing Uafklaret
Sælgers beskrivelse

Fin Simca 1307 nysynet for et år siden

Simca 1307 blev årets bil i Danmark og 15 andre lande i 1976. Dommerne var enige: det var den hidtil kønneste bil med hækdør. Dertil var den økonomisk, sikker med gode bremser, komfortabel og ikke mindst var der fremragende plads til prisen. I dag er der kun meget få tilbage. De fleste rustede væk, i hvert fald dem her i norden, resten blev skrottet, fordi de var for dyre at holde kørende i længden.

1307 blev præsenteret i oktober 1975 i Paris. Det var ikke en afløser for Simca 1100, men Simca 1307/1308/1309 blev konstrueret på samme platform som Simca 1100. Den blev en overvældende succes for Chrysler, men paradoksalt nok også enden for Chryslers engagement i Europa. Model 1307 var den første Simca med navnet Chrysler-Simca. Chrysler-navnet var placeret på motorhjelmen, mens Simca-skiltet var henvist til en beskeden plads på bagsmækken. Med denne placering signalerede Chrysler, at navnet Simca var på vej ud

Ved introduktionen kunne Simca 1307 købes i 3 modeller: 1307 GLS, 1307 S og 1308 GT. 1307 og 1308 var teknisk helt identiske, men 1308 var mere veludstyret, blandt andet havde den elruder, og den havde en større motor på 1442 ccm. 1307 GLS og S havde samme motor, men S var forsynet med dobbeltkarburator, hvilket gav den en markant bedre ydelse, som på papiret var tæt på motoren fra 1308 GT. I 1978 kom Simca 1308 S. Den havde det samme udstyr som 1307S, mens motoren var fra 1308 GT. I USA blev modellen lanceret som Simca Alpine.

Den sidste i modelrækken bliver luksusmodellen 1309 SX, som kom i 1979, kort før 1510 afløser 1307/1308/1309. 1309 SX var den mest veludstyrede mellemklassebil i 1979. Udstyrslisten omfattede blandt andet servostyring, 3-trins automatisk gearkasse, soltag, tonede ruder, fartpilot, centrallås og elruder. Selv om 1307/1308 blev udfaset, sluttede produktionen ikke. Maskinerne blev solgt til Moskwich i Rusland, som fortsatte produktionen med forskellige mindre ændringer.