Efter krigen hvor BMW jo blev sønderbombet, havde firmaet en stor udfordring med at komme i gang med den civile produktion igen. Før krigen var BMW blevet kendt for at lave sporty of eksklusive biler, og der ville man gerne placere sig igen. Man havde en vis succes med at lave microbiler som Isetta og 600/700 modellerne, men med de kostbare 500 modeller kom der ikke gang nok i produktionen. Løsningen for BMW blev den såkaldte ”Neue Klasse”, et helt nyt design og teknik der i 1962 gav os en moderne 4 dørs sedan. Den blev en succes, og kom også som coupe. Men BMW ønskede alligevel at tilbyde en lidt mindre model, der både var mere sporty, og mere økonomisk overskuelig. Så på basis af en forkortet version af en 1500/2000 præsenteredes i 1965 den nye darling, blot navngivet 1600-2. BMW havde bedt om design hjælp fra Giovanni Michelotti – selvfølgelig! Resultatet blev en 2 dørs sedan med et sporty coupe lignende design, dog med fornuftig plads til 4 personer. Og med mange tekniske lækkerier som standard, såsom uafhængigt baghjulsophæng, tandstangstyring og skivebremser. Med tiden skiftede modellen navn fra 1600-2 til det mere mundrette 1602, og dermed var 02-serien etableret.
Modellen skulle tage kampen op mod tilsvarende modeller fra Alfa Romeo, Triumph, Fiat, Opel og Ford og var i den sammenhæng stadig lidt for dyr og lidt for motorsvag. Den allesteds nærværende USA-importør Max Hoffman forslog derfor BMW at lave en model med den kraftige 2 liter udgave af M10 motoren, og dermed ankom 2002. Første udgave blot med enkelt karburator, sidenhen med to dobbelte Solex i 2002ti, for sluttelig i topmodellen 2002tii at få mekanisk indsprøjtning og hele 130hk. Ser man bort fra den eksotiske 2002 Turbo var denne en af de hurtigste mellemklasse biler på den tid med en topfart på 185 km/t. Læg dertil de sporty køreegenskaber og relativ lave vægt, og man kan hurtig forstå hvorfor modellen blev populær i motorsport.
Selvom BMW måske nok i dag har ry for at være en kvalitetsbil, er der ikke mange af de ældre modeller der har overlevet tidens tand vel, de rustede som bar pokker. Og gennem årene var det (åbenbart) ikke en model der var kostbar eller interessant nok at bevare eller restaurere, så at finde et godt eksemplar i dag er ikke helt så lige til.
Men det er netop hvad vi kan præsentere her – en 1974 2002 tii i absolut top stand hele vejen igennem. Bilen er over en periode på 5 år blevet gennemgående restaureret af passioneret entusiast. Her er tale om en ægte ”Nut & Bolt” restaurering, der er ikke den del eller mindste dims der ikke er blevet vendt og drejet. Motor og gearkasse er renoveret hos specialist, og selv kabinen er skræddersyet af sadelmager. Det hele understøttet af et stort ringbing fuld af regninger og beskrivelser. Og tag ikke fejl – det har været en kostbar øvelse, alene i regninger foreligger der bilag for over 300.000 kr. Læg dertil et utal af ulønnede arbejdstimer. Et mønster eksempel på at det bare ikke kan betale sig at istandsætte en bil selv – i det mindste ikke når det sker så kompromisløst som her. Men det kommer den næste ejer til gode, som her reelt får en ny bil – billederne taler vist for sig selv.
Bilen kører dejligt, med skarp styring og sprød speeder respons – selvom den endnu ikke har kørt 1000 kilometer efter istandsættelsen. Her er virkelig tale om et sjældent tilbud, at få en så lækker og flot sports sedan er ikke en mulighed der dukker op hver dag.