Når sæsonen er forbi, er det tid til, at du forbereder din klassiske bil eller veteranbil til vinteren. Det vigtigste er, at bilen under hele perioden står tørt og sikkert, men ved du hvad du ellers skal være opmærksom på? Med denne guide bliver du klogere på, hvordan du gør din bil klar til vinterhi, så den er i topform til foråret og en ny sæson!

FIND EN TØR OPBEVARINGPLADS

Det vigtigste og bedste du kan gøre for din klassiske bil er at finde en tør opbevaringsplads, hvor den kan stå hele vinteren. Hvis den relative luftfugtighed er mellem 40-55 %, så gør det ikke noget, at det fryser. Husk at du med fordel også kan beskytte bilen med et dækken, så du undgår det værste snavs. Husk at vælge et dækken, der ikke risikerer at skade lakken.

SKIFT MOTOROLIE OM EFTERÅRET

Motorolie skiftes minimum en gang om året. I løbet af sommeren nedbrydes olien af benzinfortynding og specielt i mineralolier, kan der dannes oxidationsrester i form af slam, der senere kan sætte sig som aflejringer. Specielt ved kold vinteropbevaring, kan der være risiko for, at svovlrester fra forbrændingen finder vej ned i motorolien. Svovl og kondens kan herefter danne syredampe i motoren, så der ved stilstand opstår en risiko for korrosion. Derfor bør du skifter motorolie, inden du parkerer bilen til vinteren.

Kør motorolien varm og skift så olie og filter. Tag oliedæksel og oliepind af før aftapning – så løber olien hurtigere ud og tager flere urenheder med. Husk også en ny pakning til bundproppen. Når du starter op på vinterens olie til foråret, vil eventuel kondens i olien blot dampe væk, så snart olien når arbejdstemperatur.

VALG AF MOTOROLIE

Som udgangspunkt bør du følge fabrikkens oprindelige specifikationer og vælge en olietype af foreskrevet kvalitet med tidstypiske specifikationer. Almindeligvis har motoren ikke godt af skift til nyere olietyper. Utætheder, reduceret oliecirkulation og forringet slidbeskyttelse er nogle af de hyppigst forekommende problemer ved at anvende forkert olietype. Husk, at med hensyn til olie handler det ikke kun om viskositet, men også om oliens additiver. De stoffer, der får moderne olier til at holde til mange kilometers kørsel, har ofte en negativ effekt på ældre motortyper.

MOTORRENS

Du kan med fordel tjekke, om der er slam i motoren. Slammet kommer fra oxidation af motorolien, når den udsættes for meget høje temperaturer omkring cylindertop og knastaksel. Danner motoren slam, gælder det om at få det ud – ellers akkumuleres det over tid i motorolien, hvor det vil forurene den friske olie, der fyldes på. Slammet vil efterhånden sætte sig som fastbrændte aflejringer. Du bør tjekke ved olieskift, om der kommer slam ud med den gamle olie. Alternativt kan du tjekke under ventildækslet, om der sidder slamrester. Slammet fjernes lettest med en motorrens, der tilsættes motorolien lige inden olieskift. Når olien så køres varm, opløses slammet, så det nemt skylles ud med den gamle olie.

GEARKASSE

Du bør altid sørge for, at olieniveauet er i orden. Holdbarheden er generelt god på gearkasseolier, så du kan her følge fabrikkens anvisninger for olieskift. Har du ikke de oprindelige anbefalinger, kan du i stedet vælge at skifte hvert 5. år. Det er vigtigt, at du følge fabrikkens anvisninger af olietype og viskositet. Ikke mindst additiverne er vigtige – fx kan olier med moderne additiver angribe komponenter af bronze og kobber, som findes i mange ældre gearkasser. Moderne olietyper på gamle gearkasser kan også påvirke synchromesh-funktionen.

Husk at være særlig opmærksom på olievalg til gearkasser med overdrive: følg producentens anbefalinger for at sikre optimale skifteegenskaber.

BATTERI

Som en del af vinterklargøringen bør du afvaske syrerester, kontrollere væskestand, smøre polsko med lys smørefedt og lade batteriet stå køligt. Husk at det skal være frostfrit og fuldt opladet. På denne måde opnår du de bedste forhold og den længst mulige levetid på batteri. Vær opmærksom på at undgå fuld afladning og frostgrader, da det giver anledning til øget sulfatering. Sulfatering viser sig som belægninger mellem plus og minus pladerne i batteriet og er belægninger, der blokerer de elektriske strømninger, og dermed ødelægger batteriet. Det bedste du kan gøre er at sætte en pulslader af ordentlig kvalitet på batteriet vinteren over. Pulsladeren kan være tilsluttet konstant, uden at det vil overbelaste batteriet. Du bør her vælge en pulslader, der også er elektroniksikret, så den ikke kan overbelaste køretøjets el-system.

DÆK

Hvis din bil har friske, moderne radialdæk af god kvalitet, kan den godt tåle at stå på fast grund vinteren over. Du bør dog kontrollere og sørge for, at dæktrykket er i orden – gerne med lidt overtryk under stilstanden. Hvis bilen haar diagonaldæk, gamle stive dæk, discount dæk eller meget nylonholdige dæk, skal du være opmærksom på, at de godt kan blive lidt kantede af en vinters stilstand. Hvis du helt vil undgå problemer, kan du med fordel sætte bilen på fire bukke vinteren over.

Bliver dækkene alligevel kantede efter vinterens stilstand, kan du bruge dette tip:

  1. Reducér dæktrykket til det halve for at få en hurtig opvarmning af dækket
  2. Kør en tur på ca. 3 km
  3. Løft bilen op så alle fire hjul svæver frit
  4. Forøg dæktrykket til en halv gang over det normale – hold dette tryk til dækkene igen er kolde – justér til korrekt dæktryk
  5. Så skulle dækkene være nogenlunde runde igen

BAGTØJ

Du bør tjekke, om der er tilstrækkelig olie på bagtøjet – hvis ikke, skal der efterfyldes efter behov. Bagtøjsolien er i udgangspunktet lige så holdbar som gearolien, da den er i et lukket system. Du bør dog være opmærksom på, at bagtøjsolien nemt kommer til at indeholde metalspåner fra differentialet. Spånerne virker som et slibemiddel og derfor anbefales regelmæssig olieskift. Hvis din bil har spærredifferentialer, skal du være påpasselig, da de almindeligvis IKKE må efterfyldes med olie. Hvis der mangler olie, så skal du i stedet skifte al olien samtidigt, og olien kan med fordel skiftes lidt hyppigere.

Vær ekstra opmærksom på, at der anvendes en korrekt spærredifferentialeolie.

KAROSSERI

Inden du sætter bilen i vinterhi, bør du give den en god vask, så den står helt renvasket. Da snavs binder fugt, kan det nemt blive til små rustfælder – også dér hvor man ikke lige kan se det eller komme til. Du skal være særlig opmærksom på at fjerne urenheder fra fugle og træer , da de indeholder syreforbindelser, der ætser sig ned i lakken.

Tip til fjernelse af fastsiddende insekter på bilen:

  1. Læg et vådt viskestykke på lakken
  2. Lad det ligge en times tid og gennemvæd det et par gange undervejs
  3. Herefter er insekterne så opløste, at en almindelig bilvask klarer resten

Husk også:

  • Overvej om det er tid til en gang voks? Det er ofte en god ide at give voks en gang om året, da voksen giver en beskyttende hinde, der modvirker påvirkninger af syreregn, fugleklatter og insekter
  • Konservering af krom kan du klare med en tynd beskyttende olie – du kan med fordel vælge et sprayprodukt på voksbasis, der giver en tør overflade og ikke tiltrækker snavs
  • Tilførelse af silikone på gummilister holder listerne smidige og forhindrer, at de ”klæber” fast og revner, når døre og klapper åbnes til foråret
  • Frisk fedt og oliesmøring i hjulophæng, hængsler, låse m.v. minimerer kondens
  • Lad ruder stå let åbne for at skabe ventilation og undgå mugdannelse
  • Rejs kalechen og spænd den fast – på den måde undgår du, at stoffet trækker sig sammen, så kalechen bliver svær at rejse, når du løber ind i forårets første regnvejr