Porsche 911 er uden tvivl den mest genkendelige siluet indenfor bildesign. Vi viser dig herunder evolutionen af den berømte model i 7 billeder.

1963-1973: Den oprindelige Porsche 911, som kom på markedet i 1963. Modellen havde meget smalle kofangere og de karakteristiske luftindtag under forlygterne. Modellen var lumsk og krævede en kender, når grænserne skulle udforskes.

1974-1989: Med 10 år på bagen var Porsche 911 allerede blevet en institution på sportsvognsmarkedet. Faceliftet omfattede også nye motorer, alle med Bosch mekanisk indsprøjtning. Alle motorer var på 2,7 liter med henholdsvis 150, 165, 175 og 210 HK.

1989 og fremefter: I midten af 80’erne gik Porsche i gang med det 2. store 911 facelift. Denne gang ville man præsentere noget helt nyt og give modellen den evolution den fortjente. Monster Porschen, 959, som var præsenteret i 1984, og som var et rullende udstillingsvindue med alt hvad Porsche evnede indenfor autoteknologi, stod fadder til projektet. Resultatet var den nye 911-model, som blandt kendere kaldes for 964. Kunderne kunne vælge mellem en Carrera 2 eller 4.

I 1991 lancerede Porsche endnu en 911 Turbo udgave. Denne model kom også med super brede skærme og en stationær hækspoiler. Ikke fordi at det var pænt, men fordi det simpelthen var nødvendighed. Den nye model ydede hele 325HK og havde derfor behov for maksimal downforce.

I 1995 præsenterede Porsche den 4. generation af 911. Under kodenavn 993 kom en markant re-designet model, som skulle vise sig at blive den sidste Porsche med luftkølet motor. I forhold til 964 var der tale om en yderligere forfinet og optimeret bil, som nu ydede 272HK fra en 6-cylindret motor.

911 special

Siden 911’erens fødsel har Porsche udviklet små serier af specialmodeller. Det stærke engagement i motorsport genererede en naturlig efterspørgsel efter modeller, som kunne køre direkte fra fabrikken og ud på racerbanerne. Disse modeller hedder med en fællesbetegnelse RS. I alle 911 generationer har man kunne købe RS-udgaver af den samtidige 911 model. Startende Med 911 2.7 RS fra 1973 og frem til i dag, hvor semi-racerudgaver kaldes for GT2 eller GT3. RS- og GT-modeller er langt dyrere end almindelige 911’ere, men er fremstillet i mere holdbare materialer og med kraftigere motorer.