fbpx

Artikler om klassiske biler

Elsker du også at læse artikler om klassiske biler, youngtimers og investeringsbiler? Så skal du dykke ned i vores arkiv med vores egne artikler indenfor området. Nogle af artiklerne har tidligere været bragt i FDMs blad MotorClassic – Danmarks store klassikermagasin – og er selvfølgelig bragt med samtykke.
Når du har studeret fordele og ulemper ved de forskellige modeller, anbefaler vi at gå på jagt blandt de mange biler til salg – god fornøjelse!

Mercedes SL (R129) – toppen af topløs

15 trykcylindre, 11 magnetventiler og 17 stopkontakter i perfekt samspil – det er de avancerede komponenter, som får taget på en Mercedes SL til at glide op og ned med tryk på en kontakt, som i øvrigt er formet som en lukket kaleche. Alt sammen for at perfektionere og automatisere en bevægelse, som føreren i…

Jeep Grand Wagoneer – den originale SUV

USA smager af burgere, cowboystøvler og store armbevægelser – og opleves bedst i komfortable stole bag rattet af en enorm firehjulstrækker med en tørstig V8 under hjelmen. Vi kan anbefale en Jeep Grand Wagoneer til turen.   Noget helt nyt! Verdens første SUV? Den ser du såmænd på billederne her i artiklen, i form af…

Jaguar Mk X – den største kat

En klassisk engelsk limousine har altid en umiskendelig grad af swung over sig, og netop denne Jaguar Mk X har tilmed en kulørt forhistorie med i bagagen.   I 1960’erne så bilverdenen unægtelig lidt anderledes ud, og det var ikke ligegyldigt, hvordan man lod sig transportere. Privatbilismen boomede, men langt hovedparten af bilerne på de…

Limousinefornemmelser – Mercedes V124

Hvad gør man, når barn nr. 4 er på vej, og familiens elskede Mercedes E-klasse simpelthen ikke længere slår til? De fleste begynder nok at kigge efter praktiske syvpersoners biler, men når man nu har viet sit liv til de fine biler fra Mercedes-Benz, er det svært at se sig selv i en typisk familiecontainer…

Ford F100 – Den amerikanske slider

En Mustang eller en Corvette er måske den bilmæssige version af Den Amerikanske Drøm, men de er frygteligt upraktiske til at fragte foder til dyrene eller pigtråd til hegnet. Den klassiske pickup, og særligt Ford F100, er måske ikke en typisk drømmebil, men derimod den slags bil, som drømmene bliver bygget med. Vi tog en…

Alternativerne – NSU RO80 og Citroen CX

Når man taler om bilmodeller i den øvre mellemklasse, går tankerne ofte i retning af tre klassiske tyske prestigemærker. Men der har altid været spændende alternativer på bilmarkedet, og i 70’erne bød NSU og Citroën på anderledes oplevelser. Vi har samlet en Ro 80 og en CX for at se, om de også som klassikere…

Opel Calibra

Opel Calibra var banebrydende, da den kom frem i 1989. Det konservative bilmærke byttede den bløde hat til en omvendt kasket for et øjeblik, og gav Europa en familieegnet sportsvogn med smukt design og masser af gode egenskaber, til en stærk pris. Få historien hér, hvor vi også bider skeer med en historisk analyse af…

Toyota Supra

Der er vel to slags drømmebiler. Dem, man havde på plakater i drengeværelset i 80’erne, men udmærket vidste, at man aldrig kom i nærheden af. Det kunne eksempelvis være en Ferrari F40 eller en Jaguar XJ220. Og så den anden type, som måske ikke var verdens hurtigste/dyreste/voldsomste, men alligevel var tilpas seje til at tænde…

Jorden rundt på 80 sekunder

Globalisering har været et stort tema i 2018, så dén tråd griber vi selvfølgelig også her på siden. Biler i Blodet forholder sig helt neutralt til politiske spørgsmål om grænsemure, flygtningestrømme og hvidvaskning; vi drømmer kun om spændende klassikere og youngtimers fra hele verden. Mens året går på hæld, tager vi en tur rundt til…

Ford Sierra XR4i og XR4x4

Det er svært at være den nye dreng i klassen. Det bliver typisk ikke nemmere, når man ligner en klump gelé, mens de andre ligner papkasser. Ford Sierra havde heller ikke den nemmeste fødsel, men så puttede Ford da bare en stor motor under hjelmen og to vinger på bagsmækken, og kaldte den for XR4i….

Sleepers

Jeg forestiller mig at situationen har været kendt til alle tider. I middelalderen har den snobbede adelsmand redet af sted i rask trav på sin prægtige hingst og trukket på smilebåndet over de kedelige bønder med deres kedelige gamle heste på vejen. Blot for 30 sekunder senere at sidde tilbage indhyllet i støv, når krikken…

Maserati Biturbo

Italienerne har særlig flair for bilnavne, der lyder fantastisk på alle sprog, og Maserati Biturbo er ingen undtagelse. Og ja, den lille V6 havde TO turboer i en tid hvor kun seriøse sportsvogne ellers havde én. Til gengæld skulle de måske have øvet sig lidt mere på fabrikken inden de begyndte at skrue bilerne sammen….

Lotus Esprit

Hvis du kun (gen)kender Lotus Esprit som den rullende kontaktannonce fra Pretty Woman, gætter jeg på at du er lidt på udebane hér på siden? Uanset hvad, er det en bil som fortjener større opmærksom end den har fået hidtil. På plussiden tæller design, køreegenskaber og hele Lotus’ motorsportshistorie. Men kan man kalde noget med…

BMW 850

BMW 850 var en sand magtdemonstration fra ingeniørerne i München. Det ypperste i design, kvalitet og avanceret teknologi og alt sammen kronet med det ultimative statussymbol: en fuldblods V12 under den lange motorhjelm. Derfor var bilen forbeholdt de få da den var ny. Og derfor skal du købe den nu, hvis du får chancen…  …

Jaguar XJ (Serie I-III)

Med en Jaguar XJ følger licens til at bære tweed & sixpence, og hvilke andre argumenter har man egentlig brug for? En smuk limousine i et fantastisk og tidløst design, med 6- eller 12-cylindrede kraftværker under hjelmen – men også med nogle klassiske engelske skavanker….   Om Jaguar XJ, serie I-III Under ledelse af stifteren…

Audi 100 og 200

Der findes masser af spændende sportsvogne, luksusbiler og SUV’er i de sidste 30 års bilhistorie. En Audi 100 er ingen af delene og en Audi 200 er lidt af det hele – alligevel er de to biler næsten ens. Tjek lige den gamle Audi 100 reklame og læs så historien hér…   Om Audi 100…

Fiat X1/9

Fiat X1/9 er på mange måder en usædvanlig bil. Design, motorplacering, oprindelse – der er bestemt intet gennemsnitligt over en X1/9, og netop derfor er den værd at kigge lidt nærmere på. Hvis du er i tvivl, så tjek lige denne amerikanske reklame…   Om Fiat X1/9 Der er gennem de sidste 50 år produceret…

Citroën CX

Med en Citroën CX viser du omverdenen, at du kun har franske håndtegn til overs for de driftssikre tyske biler og deres kedelige bogholder-stil. En rigtig bil er samlet i Paris i det korte interval mellem to strejker, den er formet som en rumfærge og har et interiør, hvor intet sidder hvor du forventer det,…

Luksus til lavpris

De fleste af os har haft perioder, hvor vi overvejede hvilken bank der mon er nemmest at røve, så vi kan få en Mercedes S-klasse eller en BMW 7’er i garagen. Det er selvfølgelig stadig en mulighed for at blive godt kørende, men det er ikke en ret god måde. Bankerne har slet ikke nok kontanter…

Saab 900

Når landets skolelærere, ingeniører og arkitekter tilbage i 80’erne ville skille sig ud med et personligt og stilsikkert bil-valg, så duede det jo ikke med en kedelig tysker eller en moderne japaner. Reelt stod valget kun mellem to mærker: Saab eller Citroën. Saab lavede glimrende biler, der både var sikre, solide og anderledes, men også…

Volvo 850 T-5R

Volvo 850 T-5R er bilernes svar på Ritter Sport. Kvadratisk, praktisk og forbandet hurtigt væk igen. Den gule farve er måske tvivlsom her i 2016, men gul er jo en af naturens signalfarver. I dette tilfælde er opmærksomheden vist sikret, og samtidig signalerer denne farve ret entydigt, at du lige er blevet overhalet af en…

Grim og grimmere…

Som bilfan har jeg selvfølgelig mine favoritter, og jeg har tilsvarende mærker og modeller, som jeg ikke ser noget særligt spændende ved, men alligevel har de fleste biler nogle forsonende træk. Altså… det er jo trods alt BILER, ik’? Med motor, sæder, rat og indbyggede frihedsdrømme. Selv kedelige biler kan byde på masser af gode…

En rundtur hos Porsche i 80’erne

Nu er det endeligt officielt: Verden er af lave. I De Gode Gamle Dage havde en rigtig Porsche en luftkølet Mezger-boxer med seks cylindre, liggende komplet håbløst placeret dér hvor kedelige biler har et bagagerum. Livsfarligt på den fede måde. Nu har selv ikonet 911 vandkølede og turboladede motorer, og den nye Boxer/Cayman – model…

BMW 6-serie E24

Profilen af en BMW 6-serie fra slutningen af 70’erne – med den karakteristiske ”sharknose” – kan stadig trække beundrende blikke. Og med god grund. Det er tid til at fyre op under rækkesekseren og rulle ud på Autobahn…   Om BMW 6-serien E24 Der skete rigtig meget hos BMW i 70’erne. Efter en økonomisk krise,…

Mercedes 500E

Mercedes har lavet mange utroligt fede biler gennem tiden. De har også lavet nogle vildskud, men 500E fra modelserien W124 hører så absolut til i toppen af kransekagen. Tag med på en tur ad 90’ernes Autobahn med et pitstop hos ingen ringere end Porsche…   Om Mercedes 500E Hvis du som jeg har passeret de…

Mazda RX-7

Glem alt om boxere, V10 eller V12-motorer – hvis du VIRKELIG vil eje en bil som skiller sig ud, skal du have en bil med wankelmotor. Mazda RX-7 er ikke den eneste, men det er den fedeste!   Om Mazda RX-7 (Serie 1-3) Lad mig sige det straks: at skrive en artikel om RX-7 er…

Fiat Coupé

Der må være mindst 10 biler som gennem tiden har fået prædikatet ”fattigmands-Ferrari” eller noget som minder om det, og det lyder jo egentlig ikke så charmerende. Men når nu bilen kommer fra Fiat (som gennem årtier ejede Ferrari) og er en kileformet coupé som endda har haft Pininfarina ind over designet, så må det…

Ford Escort XR3i og RS Turbo

Min salig morfar havde en orange Ford Escort Mk II da jeg var helt lille i starten af 80’erne, og jeg husker lugten af støv og cerut når jeg kravlede ind på bagsædet og sad og legede med de sjove vippe-askebægre i siden. Jeg var for lille til at interessere mig for motorstørrelsen, men den…

Peugeot 405 MI16

Hvorfor er der masser af købere til BMW’s M3 og M5 og Audis S- og RS-modeller? Når man skræller alle andre argumenter væk, handler det jo i sidste ende om at kunne trille op til lyskurven i en almindeligt udseende familiebil og så alligevel efterlade Brian i bilen ved siden af i en støvsky når…

Audi TT

En af fordelene ved at skrive til sin egen hjemmeside er, at man kan bryde alle de regler og dogmer man selv sætter op. Er Audi TT måske en bil, som jeg kiggede efter som dreng? Nej, den kom først på markedet da jeg var i 20’erne. Er det da en ”rigtig” youngtimer? Nej, den…

BMW 3-serie E30

  Indrømmet: jeg har et blødt punkt for netop BMWs biler, som for mig er det rigtige mix af sport, komfort og kvalitet. Prisen er desværre i den stejle ende for de nye biler, men hvad nu hvis man for rimelige penge kan få en vaskeægte ny-klassiker fra det bayerske mærke, som tilmed har potentiale…

Mercedes SL og SLC (R/C 107)

Om Mercedes SL og SLC… Wow. Profilen af en skinnende SL med taget nede på en sommerdag, må være et af de smukkeste automotive syn man kan forestille sig. Mercedes er for mange indbegrebet af luksus og kvalitet og den åbne SL med modelkoden R 107 er ud over de indre kvaliteter bare usædvanligt velproportioneret….

Toyota MR2

Om Toyota MR2… En japansk bil fra 80’erne med omkring 120 hk…? Jep, den er god nok. Hvis du er på udkig efter kombinationen af sjove køreegenskaber og driftsstabilitet, og ikke har budget til en Porsche eller ønsker at køre i en Mazda MX-5 ligesom alle de andre, så skal du måske vende blikket mod…

Porsche 928

Om Porsche 928… Hvordan efterfølger man en legende? Det spørgsmål må de have stillet sig selv mange gange i Zuffenhausen under tilblivelsen af model 928, som var tænkt som afløseren for ikonet 911. Det endte som bekendt ikke helt på den måde, men udgangspunktet for ”Projekt K” var at skabe en bil, som kunne opfylde…

Lancia Thema 8.32

Om Lancia Thema Lancia har en hæderkronet historie, men har som mærke gennem de sidste 30 år levet en omtumlet tilværelse. Siden 1969 har det lille mærke været en del af Fiat-koncernen, men det har nu aldrig været garanti for stabilitet, kvalitet eller cash-flow – og det er således heller ikke dyder, som Lancia er…

VW Golf I GTi

Om VW Golf I De færreste biler kommer trods alt til at lægge navn til en hel bil-klasse, men den første Golf står – som sin nære kusine Porsche 911 – som et ægte ikon. Efter den enorme succes med Boblen, der satte Tyskland på hjul efter krigen, var det i starten af 70’erne på…

Logo Send Data...