fbpx

Den gode annonce…

Guide til den gode annonce

Hvordan fanger du bedst interessen hos den rigtige køber til netop din bil? Og hvordan opnår du den pris, som din bil i virkeligheden er værd? Vi kan ikke garantere dig et salg, men vi kan give dig nogle enkle tips til at gøre din annonce bedre og mere indbydende – og derved rykker salget automatisk meget tættere på…

[1] Klargør bilen til salg

Hvad tiltrækker dig, når du kigger på bil; at den er vasket, støvsuget, aftørret og fri for gamle flasker og æbleskrog, eller at den ligner noget en rottefamilie har opgivet at bo i?

Det tager ikke ret lang tid at gøre det grundlæggende arbejde. Indvendigt skal du tømme bilen for skrald, banke måtterne, tørre støv og spindelvæv væk, støvsuge sæder og bund og pudse ruder og spejl. Udvendigt skal bilen selvfølgelig vaskes grundigt – også i dørfalsene – og fælge og motorrum bør også have en tur.

Hvis kabinen er særligt medtaget af rygning eller husdyr, skal der skrappere midler til, men de fleste lugte kan fjernes af et klargøringsfirma.

Du kan i det hele taget overveje at lade en professionel give bilen en komplet klargøring, hvilket koster omkring 3-5.000 kr. Du kan også selv forsøge dig med en egentlig polering, men det kræver lidt øvelse og ordentligt værktøj for at resultatet bliver godt.

Det føles ikke rart at bruge større summer på en bil, som jo bare skal sælges, men i mange tilfælde vil udgiften blive hentet rigeligt hjem igen ved salget. Vi har set flere eksempler på biler, som er blevet 15-20.000 kr. mere værd alene ved en grundig klargøring.

 

[2] Tag gode billeder af bilen

Billederne – særligt det udvalgte billede på søgesiden – er annoncens blikfang og visitkort. Hvis ikke køberen får lyst til at klikke på annoncen og se mere, er annoncen værdiløs.

I dag kan man tage forbavsende gode billeder med enhver smartphone, og de fleste kender også nogen med et lidt bedre spejlreflekskamera, så der er ingen undskyldning for at have uskarpe billeder på annoncen.

I modsætning til de andre store annoncesider, kan du på Klassikermarkedet.dk have mange billeder af hver bil, så den kan præsenteres bedst muligt online. Sørg for både at have billeder af hele bilen, af interiøret og af motorrummet. Et godt tip er at fotografere bilen skråt forfra, så man både ser fronten og den ene side, samt skråt bagfra med bagenden og den anden side.

Tag gerne billeder af de ridser, buler og andre fejl, som bilen oftest vil have. Det giver annoncen troværdighed og en seriøs køber vil alligevel opdage det ved gennemgangen af bilen, og måske forsøge at presse prisen ned på den baggrund.

De bedste billeder får du oftest udenfor i dagslys og med en neutral baggrund, men du kan selvfølgelig eksperimentere med andre opstillinger. Hvis du gerne vil have bilen til at se større eller mere imponerende ud, kan du tage billeder skråt nedefra, mens billeder i fugleperspektiv får bilen til at se lidt mindre ud.

Hvis du har mulighed for at fotografere bilen i passende omgivelser – fx en herregård til en Jaguar, og en racerbane til en Porsche – leder det køberens tanker i den rigtige retning fra starten. Det er normalt ikke smart at fotografere bilen på en græsplæne, da det let kommer til at se ud som om den er punkteret!

Tænk over, hvad det er for en slags bil og hvilken køber du vil appellere til, og prøv at tage dét billede af kølerfiguren, modelbetegnelsen på bagsmækken eller Fuchs-fælgen, som får hans hjerte til at slå lidt hurtigere. Tag også gerne et billede af de originale service- og instruktionsbøger

Behøver vi sige, at bilen skal være nyvasket og rengjort?

Tænk på det som en dating-annonce; ville du selv klikke på en annonce, som blev præsenteret med et uskarpt billede af en hånd eller et snavset bukseben?

[3] Beskriv bilen ordentligt

Du bliver forbavset over, hvor mange bilannoncer – både på nettet og på tryk – som lyder nogenlunde sådan hér: ”Kører og starter ok – ingen rust – 50.000 kr.”

Det er godt at kunne fatte sig i korthed, men medmindre du forsøger at sælge en bil til højest 5.000 kr., så øger du chancen for salg væsentligt ved at lave en grundig beskrivelse af bilen.

Køberne på Klassikermarkedet.dk er typisk på udkig efter en spændende eller sjov bil, og mange har særlige ønsker eller krav til bilen. Hvis din bil tilfældigvis opfylder disse ønsker, skulle køberen jo gerne opdage det i annoncen.

Hvis bilen har en særlig historie (tidligere ejere, import eller lign.) skal du fortælle den, ligesom en (kort!) redegørelse for modellens historie kan være fint, særligt hvis det er en specialmodel.

Det vigtigste er dog at beskrive bilens stand og udstyr så godt som muligt. Beskriv bilens servicehistorik og fortæl om væsentlige arbejder med årstal og evt. km-stand (fx: ”Tandrem og vandpumpe skiftet i 2014 ved 135.000 km, nye bremser og batteri i 2016 ved 140.000 km”).

Selvom det er fristende, så prøv at styre udenom de værste floskler. Ingen bil er ”som ny” efter 30 år og 200.000 km, og der er i forvejen alt for mange af ”Danmarks flotteste”.

Det føles mærkeligt at fremhæve bilens fejl og mangler, men al erfaring viser, at du står langt bedre ved selv at gøre opmærksom på det fra starten. Det giver en høj grad af troværdighed i et marked, hvor der er masser af usikkerhed. 99,5% af alle biler med 20 år eller mere på bagen har små fejl og mangler, og den seriøse køber skal nok opdage det alligevel – enten ved besigtigelsen eller senere. Ved at skrive det i annoncen fratager du køberen et argument for at presse prisen ned eller endnu værre: at du bliver mødt med et erstatningskrav efter handlen.

Det er påkrævet at angive bilens stand i alle annoncer på Klassikermarkedet.dk, og det er dig som sælger, som vælger på skalaen, efter de retningslinjer du kan se, når du indrykker annoncen. De fleste af os synes vores elskede klassiker er et absolut unikt køretøj, men de fleste biler over 20 år i almindelig god og køreklar stand vil ligge i kategorierne 3- til 3+.

 

[4] Sæt prisen rigtigt fra starten

Nu har du selvfølgelig klargjort bilen ordentligt, taget de gode billeder og lavet en seriøs og grundig beskrivelse, men har du et realistisk billede af, hvad din bil egentlig er værd?

Husk at det danske marked for specielle og klassiske biler er småt, og en skarp pris hjælper selvfølgelig på salget. Alt for mange sætter prisen for højt i håbet om at tiltrække liebhavere, men det er en risikabel strategi. Interessen for en bil er oftest størst i starten, hvor den dukker op som en nyhed i de potentielle køberes søgeagenter – derefter risikerer den at blive overset.

Hvis du ikke ved hvad prisen skal være, kan du selvfølgelig prøve at søge efter lignende biler til salg på markedet. Husk at korrigere for forhandleravancen, som du ikke kan forvente at hente hjem. De færreste vil give lige så høj en pris ved køb hos en privat, som de vil hos en kendt forhandler, hvor der er mindre risiko for at købe katten i sækken.

Denne hjemmeside bruger cookies for at forbedre din oplevelse på siden.
Logo Send Data...